Gdy chcemy być TU I TERAZ…

Co skutecznie pomaga osiągnąć stan OBECNOŚCI?

Dla osiągnięcia stanu TU I TERAZ, MOMENTU TERAŹNIEJSZOŚCI, rzeczywistej OBECNOŚCI zasadnicze znaczenie ma przyjęcie wewnętrznej pozycji obserwatora. Obserwatora siebie, swoich myśli, emocji, ciała, reakcji itp. Z pozycji świadomości. Aby do tego dojść, często poleca się obserwację własnych myśli. Na początek  jednak łatwiejsze wydają się ćwiczenia z mentalną obserwacją i odczuwaniem ciała. Mają one nadto tę przewagę, że powodują  rozluźnienie mięśni, które napinają się automatycznie w ciągu dnia, jako wynik napięć psychicznych i stresu. Pracując z ciałem wchodzimy szybko w stan pewnego rodzaju relaksu, którego potrzebujemy do skupienia uwagi, koncentracji i wewnętrznej obserwacji.

Doskonałym ćwiczeniem  wstępnym dla wejścia w rytm obserwacji swojego organizmu może być tzw. trening autogenny Schultza, który w tym przypadku może być pewnego rodzaju wzorcem dla wykonania ćwiczeń auto-obserwacji. Trening autogenny składa się z sześciu części, które następują po sobie. Sugerujemy je sobie i odczuwamy.

i.         uczucie ciężaru,

ii.         uczucie ciepła,

iii.         regulacja pracy serca,

iv.         regulacja swobodnego oddychania,

v.         uczucie ciepła w splocie słonecznym (brzuchu),

vi.         uczucie chłodu na czole.

Dokładne wskazówki, jak krok po kroku go przeprowadzać można wyczytać na stronach, które ukażą się po wpisaniu do wyszukiwarki hasła „trening autogenny Schulza”.

Jednak pamiętajmy, że w tym ćwiczeniu nie chodzi o relaksację i „odlot”, a o świadomą obserwację własnego ciała (relaks jest tylko środkiem, nie celem).  Sam trening autogenny jest tylko  „przewodnikiem” który pokazuje nam jak odczuwać  ciało i który zajmuje nasz umysł na potrzeby obserwacji wewnętrznych.  My natomiast z uważnością podążamy myślami do każdej części ciała, która jest właśnie poddawana temu treningowi i obserwujemy ją mentalnie, odczuwamy i niejako „przyprowadzamy” ku naszej świadomości, uświadamiamy sobie.

Jest to pierwszy krok w wypracowaniu skutecznej roli obserwatora i powinien być powtarzany tak długo, aż opanujemy tę umiejętność i swobodnie będziemy mogli podjąć taką samoobserwację ciała w każdych  warunkach. (To mogą być dni, a nawet tygodnie, rzadziej miesiące. Ci co mieli doświadczenie z pracą z ciałem, np. pracą terapeutyczną są w nieco lepszej sytuacji).

Chodzi nam o to, abyśmy zauważyli swoje ciało, nie traktowali je jak automatu do chodzenia, jedzenia, wykonywania różnych czynności, pielęgnowania czy ubierania, a UŚWIADOMILI JE SOBIE… Stała mentalna łączność z własnym ciałem, odczuwanie energii poszczególnych jego części,  jest kluczem do OBECNOŚCI.

Jeśli to możliwe, róbmy regularnie takie ćwiczenia dedykowane temu odczuwaniu ciała, jednak podczas normalnych, codziennych czynności, równie możemy starać się odczuwać nasze ciało. To może być rodzajem zabawy podczas np. podróży tramwajem czy autobusem, podczas czynności domowych, a także podczas pracy, jeśli rodzaj pracy na to pozwala.

Świadomość nie ma formy. Kiedy my koncentrujemy się  na ciele, ona w swojej bezforemności odbija je w sobie, odbija nasze fizyczne i mentalne, wewnętrzne  odczucia ciała. A my, koncentrując się od wewnątrz na ciele, prawie natychmiast osiągamy stan większego relaksu, swobody i OBECNOŚCI, ponieważ w tym samym czasie, w znacznym stopniu automatycznie wycofujemy świadomość  z umysłu.

Zatem, jeżeli uświadamiamy sobie własne ciało, zaczynamy być TU I TERAZ. To ciało wówczas staje się  bramą do osiągnięcia stanu świadomości zwanego  OBECNOŚCIĄ.

Darek, mocSwiadomosci.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>